Thursday, February 9, 2012

Korea - Day 1 and 2

Actually dh lama dh nk plan for our family holiday.. seingat aku la, the last time we went to London, during Aidilfitri.. the whole family.. since my bro still keje kt sana, in 2006, we all terbang to London to celebrate hari raya with him and his wife. Lepas pd tu, dh x dak dh.. yg ada pun cuma cuti2 Malaysia, with my uncle's family kt Genting Highland.. ok, dat one different story.. so, from that point, since last year myself n my sis dok berangan2 nk p family holiday.. sembang pnya sembang, last2 we decided for KOREA!!trus find date yg paling sesuai, harga flight etc.. and bermula lah alkisah.. at first, my sis (whole family, myself n our parents) mmg konfem dh nk pi, n my bro kata dia pun nk ikut, but masa dh nk booking agent sume, my bro terpaksa menarik diri atas sbb2 yg x dpt nk dielakkan...

perancangannya sgt la kalut..berbelas agent yg dicontact, just because nk yg murah.. most of the agent yg kitaorg google (Muslim package), sume offer more than rm2500.. klu nk murah, kena ada atleast 10 adults. jenuh jgk la mencari.. ramai jgk mmbr2 yg aku approach (maybe korg pun baca blog ni).. tp, mcm2 la mslh yg timbul.. so, the final decision were :
- we just proceed ourself : my parents, myself, my sis n her family (8 of us)
- just book yg non Muslim package. makanan kita prepare from M'sia
- since the package just offer Mandarin speaking guide, so aku terpaksa google n print sume info psl tempat2 yg nk dilawati..

Masa yg ditunggu, hampir tiba.. sume bekalan dh ready.. cakap je nk apa.. aku siap bawak kicap n garam lagi.. hahaha... menu lain of coz la.. maggi in cup, sambal ikan bilis, daging masak rempah, ikan tenggiri masin goreng, n few others instant food by Brahims :). We all sume excited, especially my nephews (aku jgn cite la.. sapa x excited nk p ber Winter Sonata kt sana.. my feveret drama tu). since our flight to Incheon was at 11pm, so siangnye tu, budak2 p skolah mcm biasa. Aizad sampai je rumah, dia siap cakap "kt kelas tadi sejuk mcm kt Korea...!" confident je kan? mcm la penah jejak kaki ke sana..

We all sewa van utuk angkut sume skali to the LCCT.. time ni lg bertambah excited :).. Masa nk checkin, timbang pnya timbang, beg myself, n my parents (3 bijik besarrr) dh overload. aku beli 45kg je, tp time checkin rupanya 50kg! ni sume kes usung cerek, n makanan2 la ni.. 1kg extra depa charge rm40.. kawtim pnya kawtim, dpt la diskaun... TERIMA KASIH ye!

Beg2 besar mengandungi brg keperluan dan makanan :)

Dlm flight

Sementara tunggu bparding time, we all mkn dinner kt McD.. then ms nk p kt Gate tu, ngam2 je, gate pun dh bkk, so trus je la naik flight. klu kutkan jadual, we all akn landing @ 6.30am (local time), tp we all smpi earlier. Pilot tu bgtau, suhu kt luar at that time was -14! haaa... hamek ko! so kluar je flight tu, sume dh menggigil2.. trus pakai jacket, glove etc + singgah stesen wajib... toilet! hehehe..

View from the air

Sume dh ready :)

tgh beratur @ immigration. gila slow officer pompuan ni buat keje.. detail sgt

Bila luggage sume dh dpt, kitaorg pun p la ke Arrival Hall, nk cari pintu 8 sbb according to agent yg kitaorg book, the guide akn tunggu kt situ, but blum pun kitaorg smpi kt pintu 8, ada sorg mamat korea ni approach sambil tunjuk voucher yg ada nama kitaorg sume.. Alhamdulillah... dia bleh ckp omputih la!! senang idup kami mcm ni :) then aku tanya, brapa org lagi yg sama group ngan kitaorg, rupanya, just another Chinese couple from KL. meaning that, there were only 10 of us! alhamdulillah, syukur skli lg... :) bknnye apa, korg tau je la klu group ramai2.. hang tunggu aku, aku tunggu hang.. mcm2 peel nk kena deal.. keluar je drp building terminal tu.... sejuknyeee!!!! andd..... korg cuba teka, apa yg aku nmpk......... snow!! on the roadside! wah, gila jakun aku ni.. bdk2 dh kesejukkn, x nmpk apa dh.. aku n kakak aku je la yg excited.. umur dh nk 32 / 35 thun, br dpt tgk salji yg real dpn mata.... x tahan pnya pasal, the guide ("u can call me Donkey") suruh kitaorg masuk dlm bus stop.. baru x samapi 5 min, bus kitaorg pun smpi... and it was a coach :) newly born lagi.. br 4 days.. kitaorg rasmi dlu nmpknya :)

Dong Qi aka Donkey
Berlindung dlm ni sementara tunggu coach

beropol2 dlm coach ni

our first destination......................................................... NAMI ISLAND!! seronok x terkata.. tp jauh gk la drp airport.. dlm 2 1/2jam.. sempat kitaorg tido dlu.. and the scenary was... Subhanallah.. sgt cantik... putihhhh jee.... nk amik gmbr pun jd kelabu sbb tingkap bas dh jadi frost. my dad dok tnya, ada apa kt pulau tu? jln pun nmpk mcm licin.. maybe sbb snow dh jadi ais.. half way tu we all singgah 1 tpt utk p toilet. bila turun kt sini, inilah ms yg dinantikan.. we all pegang the real snow for the 1st time! gila jakun! siap amik gmbr segala. then, p toilet, pastu sempat beli air kopi dlm tin, then continue blk journey. sampai je kt jeti nk naik boat, dh nmpk byk bas2 pelancong ni.. kt jeti tu depa letak meja taman n ada 2 snowman on the table, kissing each other... just like in the drama... ohh, sweet.... feeling2 bercinta ngan Joon Sang plak aku ni..hehehe.. Bot dia ni x dak tmpt duduk.. just berdiri je..the lake surface pun dh jd ais.. suddenly Aizad said "Tokmi, ada Malay-shie-ye la"... oh, rupnya dia nmpk Jalur Gemilang berkibar kt jeti tu.. klas kan?? nmpk sgt rakyat m'sia ramai yg p sana..

View otw to Nami Island


hero pujaan :)

tasik yg dh jadi ais

jalur gemilang berkibar.. nampak sgt ramai pelancong mesia dtg sini ;p

Sat je naik bot tu, dh smpi ke pulau yg dicitakan... kitaorg diberi masa 1 jam kt situ.. apa lagi... posing time la! tp yg sedihnye, kitaorg x jln smpi ke statue Joon Sang + Yujin sbb sejuk sgt. Arfan n Aizad smpi nanges2 nk blk ke first stop td (unggun api). maklum la kan, mana pakai warmer kt dlm.. so mmg sume x tahan sejuk.. frust sgt sbb x dpt nk bergambar ngan statue tu, tp kt pine-line tu, sdh semestinya! ok, kt sini ada few pic kt Nami Island utk korg tgk.. (aku pun tgh membayangkan jln2 pgg tgn ngan JoonSang kt bwh pokok pine.... hehehe.. giler gewdix). yg sedihnye lg.. maybe kejutan cuaca kot, kamera aku, kehabisan bateri.. kamera kakak aku pun sama.. nasib baik ada hp :(


mana lak JoonSang ni ;p
Lepas drp Nami Island tu, then we all kw town, utk lunch. coach berenti tepi jln besar, so we all jln kaki ke dlm. mkn kt 1 restorang ni, they serve noodle ats sayur2an on a hot plate tgh2 meja. bila we all sampai, baru dia kacau2 sayur tu.. tp ganas btul depa ni buat keje.. kite kacau berhemah je, depa.. lantak ko la.. alhamdulillah, dpt gk la mkn. Aiman pun ok.. Aizad plak hentam seaweed sampai 4 mangkuk. lepas makan, pakat beratur nk masuk toilet.

Noodle n vege in hot plate :)

menikmati seaweed.. itu jela yg dia mkn

Then disebabkan sejuk, we all jln2 cari kedai nk beli muffle + selimut utk Arfan. mahal gk la kalau convert duit kite.. hmm.. masa tgh dok tunggu kt meeting point yg Donkey suruh, rupa2nya, tpt yg kitaorg berdiri tu adalah spot dlm drama Winter Sonata!! korg ingat x scene YuJin tunggu JoonSang masa new year eve tu..OMG!! and kt situ jgk depa buat mcm signature tapak tgn pelakon dua org tu.. apa lagi... posing!! Nasib baik la perasan... ish3...

hehehe

sama kan?? tgk tiang lampunya.. :)

posing ngan tapak tgn hero n heroin
Camana la nk duduk

Daripada situ, we all move to mountain area, which is near Mount Soerak. ada satu temple kt situ.. pnyala jauh berjalan, lenguh dh lutut ku yg hampir beku ni.. baru la sampai kt the biggest patung Buddha yg diperbuat drp bronze. tangkap gmbr sekejap coz sejuk sgt.. berangin.. then we all singgah restoran utk mkn dinner. seafood mlm tu temanye.. mcm2 depa campur dlm hotplate tu.. ketam dia bapak besar, tp x sedap! ketam bunga kita lg sedap. Drp situ, we all trus check in hotel. Hotel ni nama dia Hanhwa Resort kt Mt Soerak. besar gila hotel ni.. walaupun x tinggi, tp panjang... ada 9 blok sumenye.

Serba tok nenek dlm tu

Bilik kiraorg asing. my sis n family dia, aku, with my parents. Masa masuk bilik tu, best giler..besar!! ada 2 bilik. traditional style. tido atas lantai kayu yg bawahnye ada heater. depa bagi tilam n selimut style org depa mcm yg dok tgk dlm tv tu.. Masa naik lift tu aku ada nmpk dia tulis convenient shop, so trus ajak kakak aku turun, tgk apa yg menarik. nasib baik kt block yg sama ngan kitaorg je.. bila smpi kt bawah, mak ai!! mcm supermarket! besarr! mcm2 dia ada jual. kitaorg pun shopping.. beli strawberry, buah, air, roti, biskut.. n aku perasan ada self-laundry area. so bleh la aku basuh jeans aku.. hehehe

Bila naik bilik, tgk2 sume complete.. pinggan mangkuk, sudu, pisau, chopping board, periuk nasi, periuk etc. yg bestnye tu, toilet dia ada gadget. biasa la kan.. depa kan hebat bab2 electronic ni. tp hampeh bila x dak translation! so aku pun try n error je.. tekan butang2 tu.. memancut air kluar. ciss! tp x pe, disebabkan itu, aku skrg dh terror gunakan electronic bidet ni..hehehe. so mlm tu we all tido dgn aman.. dan selesanya.. bilik sebelah (kakak aku) siap masak mee sedap lg mlm tu.. budak2 lapar.. hehehe..

giler pjg.. ni br 1 block (Block 7)

dining area, bilik utama kt depan tu

kitchenette

bilik 2.. aku conquer

WC

sume adaa....

selimut, tilam, bantal tersusun rapi

yg bestnye, lepas mandi, aku ajak kakak aku teman trun bawah sbb aku nk pakai dryer kt self-laundry tu.. aku basuh jeans (jgn tnya sbb apa aku beria basuh..something BAD happened on my way to Korea ;p). mak aku pun nk tumpang seluar dia jgk, then abg ipar aku pun terlebih rajin basuh tshirt dia, so sekali la nk bg kering. kitaorg turun berdua. sekali mesin tu hnya except coin. so aku mintak tukar kt cashier convenient shop tu. rupanya dia tunjukkn aku cara guna mesin tukar coin..oooo... gitu... (sgt jakun ok).. pastu tinggal la kitaorg berdua.. semua mesin tu pintu dia tertutup. so, aku pun masukkkan la 2500won. Trus dia keluar perkataan 'Push'. aku ni pun beria la dok push pintu mesin tu.. nk bg bukak. x leh pun.. last2 sekali, kakak aku penuh confident tekan semua butang yg ada.. tetiba mesin tu on, trus pusing2 without aku masukkn baju! pastu baru kitaorg nmpk instruction dia kt dinding (tp dlm bahasa Korea). so we all pun try la pahamkan sendiri.. rupanya, pintu mesin tu, leh je bukak. tarik je. then masuk baju, baru letak duit, then PRESS button 'on' tu.. ni la masalahnye.. PRESS ye, bknnya nye PUSH! rugi duit aku 2500won ;p. so sementara mesin tu jalan 45min, kitaorg naik bilik dlu.. aku sempat makan maggi dlu, baru turun sorg2 pi amik baju2 tu.. then tido dgn happy nye :)...

No comments:

Post a Comment