Monday, February 13, 2012

Korea - Day 4


After breakfast, we all check out hotel.. so, selamat tinggal Dragon Valley.. best giler tpt ni sbb exactly tpt shooting cite Winter Sonata. The same hotel, the same ski resort, the same ski mountain. Sempat la aku amik few shot yg mmg betul2 dlm drama tu.. hehehe.. (giler fanatic)..


angle yg berbeza..angle sebenar dh depa tu dok lindung plak

loading

Family photo

kt spot ni pun sama


n see... sama jgk :)

so.. seterusnya kami akn ke Everland Theme Park! Yeehaaa… bkn saja bdk2 yg happy, makcik budak pun hepi gk, ok.. jauh gk la, dlm 2 jam tu br smpi theme park tu. Overall area dia sgt besar coz depa pun ada resort etc. so, sementara tunggu Donkey p amik tiket, we all posing2 dlu.. time tu dh nk kul 11am. So we all kena berkumpul blk kul 3pm.. 4 jam je?? Sadis tul la.. masuk2 je bapak aku dh sibuk nk cari coffee.. so, sementara dia n my BIL beli kopi, aku n kakak aku beli popcorn sbb bekas dia sgt cantik! Satu utk aku, 1 utk Arfan. Sebijik tu harga dia 9500won.. okayla, tu kira salah satu souvenir aku la tu.

the entrance

one of the souvenir shops


Depa sume harap kt aku baca map. Yg pasti kakak aku dh kata dia nk p safari. So aku ni pun ala2 busy la kena baca map. Dlm map tgk mcm senang je.. straight je, pdhal tpt dia berbukit2! Tgh2 jln tu nmpk 1 tpt ala2 African.. yg aku ni sibuk dok tgk dlm map tu kt mana lokasinya. Yg depa masuk dlm tgk binatang2 dlm tu plak. Aku pun pelik.. ko dtg jauh2 sampai ke Korea, last2 binatang jgk yg korg tgk.. ala2 kt zoo Melaka je pun ;p Drp situ (tu pun aku dok warning ckp jgn lama sgt, byk lg tpt nk pi), kitaorg menapak lg ke bawah. Actually klu x dak budak, korg leh trus naik cable car dia. Tp under 120cm tinggi x leh naik coz dia stail yg terbukak. So menapak la we all. Jumpa ngan polar bear la, rimau la, squirrel la..

apa dah rupa aku time ni.. tukang baca map, tukang pegang air.. nasib baik bekas popocorn tu leh gantung

last skali br smpi kt tpt beratur utk msuk safari. Gila pjg queue. Okla tpt tu, ada la mood2 safari sket deco dia.. dh smpi kt tpt naik bas tu, aku tgk kt board tu, kali ni just ada bear, tiger and lion je?? Yg lain sume x dak. Hello??? Pjg2 aku beratur, nk tgk tu je ke? Bila naik bas tu, depa cakap bahasa Korea. Hampes x paham sepatah pun. So kitaorg yg kt blkg ni buat cerita sendiri la.. mula2 tu masuk gate (kandang besar) ni.. kawasan lion.. tgk la sume dok berposing atas batu… tido.. cess.. penat2 beratur, kot ye pun, senyum la time kitaorg nk amik gmbr.. ni sume dok tido. Byk gk la lion n tiger nye walaupun majority of them, membuta.  Lepas tu, masuk keluar gate yg tu, masuk plak gate lain.. bear’s territory plak.. haa… ni br best. Active n jinak. Bila bas kitaorg berenti, dia dtg dekat. Yg driver tu dok bercakap apa tah ngan bear tu. Yg aku nmpk, bear tu dok nganga mulut tangkap ‘benda’ yg driver bas tu baling. Kacang kot.. giler besarrrrr ok bear itu. Bila dia berdiri, sama tinggi dgn bas! Korg bayangkan la besar mana. Patut la kan, klu dia bg penyepak sekali, mau terpelanting kita dibuatnye.. bila pikir2 depa ramai2 tu serang kita, takut plak aku membayangkan.. ish3.. nauzubillah.. aku ni x kawen lg...lps tu, bas gerak lg, tah apa yg driver tu dok ngomel aku pun x tau.. yg aku tau, dh smpi ke penghujung. Ek eleh..15 minit je! Beratur 1/2jam lebih.. nasib la.. nasib baik ada beruang besar pengubat hati… hehehe..

yg real jauh sgt..patung pun ok la..

sea lion

tgh queue

penjual aiskrim pun dh kena jd rimau

decoration sepanjang tpt queue

melepek je sume

tido lg..

dan tido lagi..

nasib baik aktif gk
Finish bab safari, we all p plak tpt Snow Wonderland. Budak2 nk main slide yg guna pelampung tu.. yg bestnye, bkn je bdk, yg org dewasa pun bleh gk tp cerun yg lain. Walaupun kt cerun utk budk2, ramai gk bapak budak yg main sama, termasuk la abg ipar aku ni.. seronok je kan.. kitaorg sume tunggu kt bwh. Amik video, amik gmbr..

aiman

aizad

abg ipar aku yg lebih gayanya.. (with arfan)

Dlm 3 round depa main, we all proceed plak cr tpt mkn. Donkey ada bg kupon mkn free. Dlm list tu, yg kitaorg leh mkn just seafood friedrice. Tp bila cari, x dak pun. Last2 aku suggest makan kt Burger apa tah nama restorannya. Ala2 fast food la. Dlm Everland ni mmg byk restoran, tp nk cari yg halal tu mmg x dak la. Since kt resotan burger tu ada shrimp burger, so itu je la yg we all target. Sebelum nk smpi kt restoran burger tu, singgah main lagi. Kt Snow Village.. budak2 main snow..

dalam ni food court

gingerbread ngan alice

x sempat nk pusing :(


benda alah ni pun korg nk naik..

shopping lunch
Lepas makan tub r budak2 pi naik mini roller coaster ngan papa depa. Yg lain tunggu kt bawah. Lepas naik roller coaster tu, naik plak helicopter yg sebijik mcm kt Sunway Lagoon.. apa la salahnye klu naik je kt Sunway benda alah tu.. baik la try benda lain yg kt Mesia x dak.. tp dh kata budak2 kn, apa yg depa tau. Before naik atas balik, we all semua masuk Spooky Fun House. Siap tulis kt luar tu ibu ngandung x leh masuk. Tp aku ckp kt kakak aku, suruh dia cover sket perut dia..hahaha… sblm masuk tu aku baca kt luar, dia ada sebut ‘ride’. So aku membayangkan adalah naik kereta something kt dlm, ala2 masuk rumah hantu. mula2 masuk tu saspen jgk.. jalan punya jln.. jln pnya jln, last2 sampai pintu kluar! Mana lak kereta ke apa ke benda ride nye? Rupanya depa pnya translation kot yg x betul. Ek eleh.. kalau setakat mcm tu je ke.. hantu dlm tu sume gambo je.. hantu comel plak tu, ala2 Casper. Arfan je la yg takut pun.. hehehe…

adoyaii...
Lepas tu trus menuju ke Souvenir shop. Byk gk souvenir shop dlm tu, tp aku pilih g jual Everland pnya merchandize. Sedih gk la sbb x sempat nk enjoy kt Nutcracker Popup Adventure n masuk Pororo 3D Adventure.. kt souvenir tu pun aku just beli keychain sebijik (5000won). Bila dh kluar, mak aku tnya, beli apa, then aku tunjuk la.. dia kta, ada x tulisan Everland. Ayooo… x dak la plak.. Donkey sume dh ada kt meeting point, tp aku suruh depa tunggu sat, so aku lari masuk balik, just grab 1 pouch.. gmbr teddy bear mascot Everland. 9000won. Okay la tu.. so, goodbye
Everland… kalau la dia bg dok situ smpi 8 jam kan bagus ;p

sume dok dgr cite Donkey

gambar perpisahan...
Drp Everland, we all blk tu Seoul. Dlm 2 jam lebih gk perjalanan. Sampai kt 1 shopping complex ni kt area Dongdaemun. Nama dia Doota. Giler standard.. apa yg nk shopping kt mall mcm ni. Nasib baik ada 1 level yg jual souvenir n accessories. Mulanya nk belikan rantai silver kt cousin aku, tp bila tgk harga, mak ai!! Nk dekat rm100.. x yah la ye.. so kitaorg borong kt kedai souvenir je.. keychain, nailclipper, sume2 la.. n harga dia sgt berpatutan. Hampir 80000won jgk aku berhabis kt sini..then belikan anting2 Hello Kitty kt my SIL.. dia kirim brooch Hello Kitty, tp x nmpk byg brooch pun, so aku suggest kt mak aku belikan dia anting2… comel gk J. We all diberi masa lebih kurang sejam je kt sini, and as usual, bapak aku sibuk dok cari coffee. Addicted sungguh dia. Hmm.. so sementara dia beli kopi, aku, kakak n mak aku jalan2 tgk benda lain. Try tgk baju budak2.. mak ai harganya! Baik beli kt Mesia je la.. Cuma no doubt, design mmg mantop la.. K-Pop la katakan..

Lepas pada tu, we all trus p hotel utk check in.. kali we all dok kt hotel nama Co-op Residence. Masa masuk je bilik tu, nmpk ada kitchenette.. ada microwave. So dgn penuh confidentnya aku, kakak ngan abg aloy trun ke convenient store kt bawah. Shopping time! Sbb mmg we all nk dinner kt bilik je pun. So kitaorg beli nasi instant (okla walaupun nasi depa berpulut sket), telur, buah, jajan, minyak masak. Abg aloy mintak aku buat telur hancur (faveret dia mkn ngan kicap). Bila naik je bilik, aku pun trus la nk masak. Rupa2nya…. Pinggan, mangkuk, periuk, kuali sume x dak! Ek eleh! So, aku pun menggunakan kreativiti aku sendiri, aku goreng telur dlm microwave. Tp x de la rupa scramble egg, tp jd telur dadar. Hentam saje la.. then aku panaskan kuah kari daging segera yg bwk drp Mesia, aku letak telur rebus yg ditapau ms breakfast pg td.. jadi la kari telur.. hehehe…so kami makan dgn enaknya mlm tu J.

semangat!

1 double bed, 1 single bed

mari bermain!

scramble dh jadi omelette

ready to eat!

tokwan speechless bila tgk cucu2 dok melompat2

No comments:

Post a Comment