Tuesday, March 20, 2012

Balik kg... Aloq Staq

Salam to all... entry kali ni, jalan2 x jauh... still dlm M'sia.. aktivitini mmg we all dh plan berbulan lamanya, sbb dh jd yearly event dh. kali ni aku offer kt member zaman aku bljr kt UIA aku yg keje kt Penang, Fahimi and 2nd cousin aku (Suriza) yg dok sebelah umah aku kt Gombak tu. Aktiviti ni mmg feveret anak2 buah aku yg dua org tu, but not for Arfan.. Last year dia sibuk nk wash hand, this year, sibuk nk tisu plak... mesti korg nak tau kan, apa aktivit yg special sgt tu smpi Suriza sanggup dtg naik flight, Fahimi dtg right after he finished his job.

actually aktiviti ni dah jarang sgt dilakukan, and alhamdulillah, kg aku masih ada lg. maklum la, kg tgh bendang :) We all balik kg hari Khamis (15 Mac). Kakak aku n family dia gerak sblm Subuh lg dr Shah Alam. Aku n my parents terpaksa bertolak ptg sket since aku ada visitor utk studio aku, so kul 4.30 br gerak drp ofis aku.. my parents fetch aku kt opis, then trus ke aloq Staq... best wooo.....

Hari jumaat tu, we all decided nk naik Gunung Jerai. dlu dh plan dah tp terpaksa cancel sbb ujan, so kali ni, we all selamat sampai kt puncak tu dgn 2 bijik kete : kete kakak aku n bapak aku.. kt atas tu, mmg dh totally berubah drp aman kitaorg dok pi dlu. skrg ni dh diambil alih oleh Regency. so tpt dh bertmabah cantik...bilik2 sume dh cantik + ada swimming pool lg.. zaman dlu x dak pun swimming pool tu, bilik pun so-so je.. skrg ni sbb dh bertambah cantik, rege nye pun up lg la.. Anak2 kakak aku dh excited nk mandi pool.. but cannot la kan.. we all ni kira visitor je.. aktivit kat atas tu, we all just lepak2, then celebrate besday maksu aku.. kek dh dibawa khas dr KL.. mlm sblm blk tu sempat la aku buat kek coklat :). Makan2 kek, lepak2 jap, then kul 12++ we all gerak trun... straight heading to town.. nk makan lunch kt KFC. lps lunch tu, kete kakak aku blk dlu, tinggal kami berlima (my dad, my sis, aku, maksu and cousin aku, Oun) utk kami p shopping kt Pekan Rabu... biasa la.. dodol, popia bercili, emping, kuah rojak, kuih loyang + pekasam..

Petang tu aktiviti shopping di pasar malam plak. my parents pi kampung bapak aku utk ziarah rumah cousin bapak aku yg br meninggal malam td.. lps tu depa trus p tgk lokasi aktiviti utk esok..tgk progress mcm mn.. malam tu jgk Fahimi sampai, n aku + maksu p fetch Suriza kt airport... sume dh ready utk aktiviti esok pg :)

Hari sabtu... hr yg dinantikan... pg2 we all breakfast dlu...isi perut, sblm start aktiviti itu.. dgn baju yg dh ready utk 'aktiviti itu, kami sume gerak ke kampung bapak kau which just 15min drp umah nenek/paksu aku.. jengjejeng...!!

lokasi kejadian :)

Cuba korang teka...apa ni?? haaa.... inilah telaga (tatabahasa org Kedah). ni salah sdatu drp 4 telaga yg ada kt kg bapak aku..klu u all nk tau, bapak aku kampung dia rumah tgh2 sawah padi.. keliling umah dia ada 4 telaga yg penuh dgn ikan... so, aktiviti ni dinamakan TIMBA TELAGA... klu dolu2, memang kena timba air tu manually, tp zaman sekarang, kita pakai pam je.. x kuasa nak pakai timba lg dah.. hehehe.. (nmpk sgt kemalasan org zaman skrg ;p).. lepas air di pam keluar, time ni la sume akan turun untuk tangkap ikan... dengan tangan ye... manual, gitu...bab ni lah yg paling best sbb feel tangkap ikan dgn tgn sambil bermandikan selut... hehehe.. ikan yg selalu ada usually haruan, keli, sepat dan puyu.. tp telaga yg ni, banyak sepat..puyu langsung x dapat.. haruan ada gak.. keli pun ada...

baru turun.... (nmpk x si kecik Arfan belah kiri tu..kejap je tu.. ;p)

mulakan aktiviti


No comments:

Post a Comment